Den 1 - Longyearbyen
Přistanete v Longyearbyenu, správním středisku Špicberk, největšího ostrova souostroví Špicberky. Vychutnejte si procházku tímto bývalým hornickým městem, jehož farní kostel a Špicberské muzeum jsou fascinujícími atrakcemi. Přestože krajina působí stroze, bylo v ní zaznamenáno více než sto druhů rostlin. V podvečer loď vypluje z Isfjordenu, kde možná spatříte první plejtváka obrovského během své plavby.
Den 2 - Plavba kolem Špicberk
Vydáte se na sever podél západního pobřeží a dopoledne dorazíte do Krossfjordenu. Zde se můžete nalodit na zodiaky a vydat se na plavbu poblíž modrobílé stěny ledovce Čtrnáctého července. Na zelených svazích poblíž ledovce kvetou pestrobarevné květiny a na útesech hnízdí hejna kočkodanů a brhlíkovitých. Máte velkou šanci spatřit polární lišku, která hledá padlá mláďata, nebo tuleně vousatého, jak pádluje fjordem.
Odpoledne poplujete do Ny Ålesundu, nejseverněji položené osady na Zemi. Kdysi hornická vesnice, kterou obsluhovala nejseverněji položená železnice na světě - její koleje můžete stále vidět - Ny Ålesund je dnes výzkumným centrem. V blízkosti obce se nachází hnízdiště husic bělokrkých, husic růžohlavých a rybáků polárních. A pokud vás zajímá historie objevování Arktidy, navštivte kotevní stožár, který používali polárníci Amundsen a Nobile ve svých vzducholodích Norge (1926) a Italia (1928).
Den 3 - Plavba kolem Špicberk
V závislosti na počasí můžete vplout do Liefdefjordu a proplout na dohled od 5 km dlouhé stěny srázného ledovce Monaco. Vody před tímto ledovcem jsou oblíbeným místem krmení tisíců kočkodanů a základna ledu je oblíbeným lovištěm ledních medvědů. Pokud ledové podmínky brání plavbě v tomto místě na začátku sezóny, lze využít náhradní trasu podél západního pobřeží Špicberk.
Den 4 - 5 - Plavba kolem Špicberk
Nejsevernější bod vaší plavby se může nacházet severně od Nordaustlandetu, na Sedmi ostrovech. Zde dosáhnete 80° severní šířky, pouhých 870 km (540 mil) od zeměpisného severního pólu. Tuto oblast obývají lední medvědi, takže loď může na několik hodin zaparkovat mezi ledovým příkrovem, než se opět vydá na západ.
Když se okraj tohoto ledu nachází desítky mil severně od Sedmi ostrovů (většinou v srpnu), můžete v této oblasti strávit druhý den. Případně (většinou v červenci) můžete odbočit do Sorgfjordu, kde máte šanci najít stádo mrožů nedaleko hrobů velrybářů ze 17. století. Procházka přírodou vás zde může přivést do blízkosti rodinek ptakopysků a krásnou oblastí pro výlet je také protější strana fjordu.
Den 6 - Plavba kolem Špicberk
Dnes poplujete do Hinlopenova průlivu, který je domovem tuleňů vousatých a kroužkovaných i ledních medvědů. U vjezdu je dokonce možnost spatřit modré velryby. Stejně jako v případě Liefdefjordenu můžete zvolit alternativní trasu přes západní Špicberky, pokud by led bránil vplutí do Hinlopenu. Po plavbě mezi ledovými krami Lomfjordshalvøya v zodiacích si pak prohlédnete ptačí útesy Alkefjellet s tisícovkami perutýnů Brünnichových. Na východní straně Hinlopenova průlivu se můžete pokusit o přistání, kde se pravděpodobně objeví sobi, husy růžohlavé a mroži. Poblíž Torrelnesetu můžete také navštívit polární poušť Nordaustlandet, která se nachází vedle třetí největší ledové čepičky na světě. Zde se můžete setkat s mroži během pobřežní túry po vyvýšených plážích v oblasti.
Den 7 - Plavba kolem Špicberk
V plánu je přistání v oblasti Freemansundet, i když lední medvědi to někdy znemožňují. Mezi možné zastávky na Barentsøyi patří Sundneset (stará traperská chata), Kapp Waldburg (kolonie kočkodanů) a Rindedalen (procházka tundrou). Můžete se také vydat na jih k Diskobuktě, i když vaším cílem bude spíše Kapp Lee. Na Kapp Lee se nachází mroží ležení, zřícenina Pomor a možnost pěších výletů podél Edgeøya.
Den 8 - Plavba kolem Špicberk
Den začnete plavbou bočními fjordy v oblasti Hornsund na jižních Špicberkách, kde si prohlédnete jehlanovité vrcholy: Hornsundtind se tyčí do výšky 1431 metrů a Bautaen je dokonalou ukázkou toho, proč první holandští objevitelé pojmenovali tento ostrov Spitsbergen, což znamená "špičaté hory". V této oblasti se nachází 14 velkých ledovců a také možnost pozorovat tuleně, velryby běluhy a lední medvědy.
Den 9 - Plavba kolem Špicberk
Dnes se ocitnete v Bell Sund, jednom z největších fjordů na Špicberkách. Díky oceánským proudům je tato oblast o něco teplejší než jiné oblasti souostroví, což se projevuje poměrně bujnou vegetací. Jsou zde vynikající příležitosti k poznávání historie i divoké přírody.
Jednou z možností je Ahlstrandhalvøya v ústí Van Keulenfjorden, kde se nacházejí hromady koster běluh. Tyto pozůstatky porážky velryb z 19. století jsou strašidelnou připomínkou důsledků bezuzdného vykořisťování. Běluhy naštěstí nebyly vyhubeny a máte velkou šanci, že narazíte na jejich hejno.
Při plavbě bočními fjordy Bellsundu můžete prozkoumat tundru, kde se rádi krmí sobi, a také skalní svahy, kde se hnízdí alky malé.
Den 10 - Longyearbyen
Každé dobrodružství, ať už je jakkoli velké, musí nakonec skončit. V Longyearbyenu se vylodíte a odvezete si vzpomínky, které vás budou provázet všude, kde vás čeká další dobrodružství.
Stravování: plná penze
Během celé plavby je zajištěna plná penze včetně nápojů (káva,čaj, voda). Ostatní nápoje alkoholické i nalkoholické je možné zakoupit v baru.
Doprava: vlastní
Na přání klienta zajistíme leteckou dopravu do místa nalodění a případně ubytování nebo další program v destinaci.
Ubytování: loď
Loď M/V Plancius byla postavena v roce 1976 jako oceánografická loď pro holandské královské loďstvo a sloužila až do roku 2004. Poté byla zakoupena společností Oceanwide Expeditions. V roce 2009 byla kompletně přestavena na kapacitu 108 pasažérů a plně odpovídá bezpečnostním pravidlům SOLAS. Poslední modernizace byla v roce 2019. Interiéry jsou pohodlně a vkusně zařízeny, nicméně plavidlo nelze považovat za luxusní. A protože primárním cílem jsou expediční plavby se vzdělávacími programy a výstupy na pevninu, pasažéři tráví při výstupech na pevninu co nejvíce času. Plavidlo bylo postaveno do ledových oblastí se zesílenou přídí a zádí. Zesílený trup má navíc menší odstupy vzpěr (30 cm místo běžných 65 cm). Díky původnímu zaměření plavidla na výzkum má 6 speciálních bronzových lodních šroubů, které výrazně snižují hlučnost plavidla.
Více informací o lodi m/v Plancius